Monday 3 March 2014

5 Tip untuk Kehamilan yang sihat


1. Kekal Aktif

Senaman adalah baik bukan sahaja untuk bakal ibu, tetapi juga untuk perkembangan
bayi . Kajian menunjukkan bahawa wanita yang melaksanakan di kadar yang sama di seluruh kehamilan mereka mempunyai placentas lebih besar daripada rakan-rakan mereka lebih aktif. Mengapa ia penting?  Jumlah plasenta adalah penanda umum keupayaan untuk mengangkut oksigen dan nutrien kepada bayi anda. Kajian juga menunjukkan bahawa senaman semasa mengandung boleh mendapat manfaat kepada jantung seorang ibu sendiri dan jantung bayinya juga.

Jika anda mempunyai  kehamilan yang sihat anda boleh terus berbuat apa-apa senaman yang anda gemari, selagi anda mengikuti prinsip yang paling penting: mendengar badan anda. (ingat: mengandung bukan masanya untuk menetapkan apa-apa rekod atau menjalankan apa-apa maraton.)

2. Mengurangkan Toksin

Mengurangkan pendedahan anda kepada bahan kimia toksik semasa mengandung anda adalah penting untuk kesihatan anda dan si manja anda.  
  • Makanan dan minum: cara yang paling mudah untuk mengelakkan toksin adalah untuk makan organik sebanyak mungkin. Juga, elakkan BPA dan untuk mengurangkan sebarang makanan dalam tin.  
  • Produk Penjagaan Peribadi: elakkan daripada menggunakan apa-apa produk yang menyenaraikan "wangi" atau "Parfum" sebagai bahan. Nasib baik, kini terdapat banyak produk yang wangi dengan minyak pati semula jadi.  
  • Pembersihan: Gunakan produk pembersihan semula jadi. Ini termasuk cuka, minyak pati, baking soda.
3. Makan Makanan Lengkap
 
Secara umum, pilihlah makanan yang segar, organik. Diet yang seimbang yang terdiri daripada protein , lemak yang sihat, buah-buahan dan sayur-sayuran. Pastikan untuk memasukkan sayur-sayuran berdaun hijau, kerana mereka sarat dengan folat, vitamin B yang kajian telah menunjukkan da[pat mengurangkan resiko melahirkan bayi dengan kecacatan tiub neural. Kecacatan tiub neural adalah sejenis kecacatan kelahiran yang menjejaskan otak dan saraf tunjang, dan termasuk spina bifida. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa terdapat perbezaan yang ketara antara asid folik (bentuk sintetik) dan folat (bentuk yang semula jadi).

4. Rehat
 
Semasa hamil, badan anda memerlukan lebih rehat. Wanita hamil selalunya memerlukan beberapa lagi jam tidur semasa mereka tiga bulan pertama kehamilan.  Jika anda boleh rehat 15 minit pada siang hari, anda akan dapati bahawa anda  lebih tenang di waktu malam.Jika tidak dapat tidur cuba amalkan sebelum tiduratau mendengar muzik.

5. Makanan Tambahan di dalam Diet Anda

 Omega -3 mengandungi banyak nutrien untuk memastikan bahawa bayi anda akan berkembang dengan baik. Nutrien ini membantu untuk memaksimumkan kepintaran anak anda, dan melindungi bayi anda dari autisme, kelewatan pembangunan berleluasa , dan ADHD. Di samping itu, kajian telah mendapati bahawa wanita yang mengambil omega-3 dalam jumlah yang lebih besar semasa trimester ketiga kurang mungkin menunjukkan tanda-tanda kemurungan utama semasa mengandung, dan sehingga lapan bulan selepas kelahiran.Vitamin D boleh membantu mengurangkan risiko komplikasi kehamilan yang berkaitan termasuk diabetes . Adalah penting untuk otot , tulang dan hormon perkembangan bayi anda dan membantu menyokong sistem imun anda semasa mengandung.Probiotik adalah juga penting , terutamanya semasa mengandung. Bayi dilahirkan dengan usus sepenuhnya steril dan mereka budaya bakteria usus berfaedah mereka dari apa yang terima dari ibu mereka apabila melalui saluran kelahiran dan dari kejururawatan dalam bulan-bulan selepas itu. Satu probiotik berkualiti tinggi akan membantu memastikan bahawa bayi anda akan mendapatkan dos yang baik bakteria berfaedah , yang boleh mengurangkan risiko penyakit dalam beberapa tahun pertama.
Sumber : http://www.truehealthct.com 
http://essenceofnutrition.blogspot.com/2014/02/set-kehamilan-shaklee.html

No comments:

Post a Comment