Thursday 6 March 2014

Mulakan hari anda dengan sarapan untuk jantung lebih sihat

Mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular tidak semestinya memerlukan perubahan gaya hidup yang mendadak dan drastik. Langkah-langkah mudah seperti  tidur awal dan bangun untuk sarapan yang sihat boleh membantu menjaga jantung anda lebihsihat.

"Terdapat banyak perubahan kecil yang anda boleh lakukan dalam aktiviti harian anda yang boleh memberi impak yang besar kepada kesihatan jantung anda," kata Dr Richard Becker, Pengarah University of Cincinnati Institut Kardiovaskular.



Mulakan hari anda dengan sarapan

  • Makan Sarapan
    Mulakan hari anda dengan hidangan sarapan yang sihat bukan shaja memberi anda tenaga untuk berkerja atau bermain tetapi dapat mengurangkan resiko sakit jantung.
    Kajian selama 16 tahun, mendapati
    sebanyak 26,000 lelaki Amerika  yang tidak mengambil sarapan pagi mempunyai risiko 27 %  lebih tinggi daripada penyakit jantung koronari.
  • Coklat
    Coklat gelap
    mengandungi kepekatan tinggi koko. Pengambilan bahan ini mengandungi anti-oksida yang kaya dapat menurunkan tekanan darah, merehatkan saluran darah  dan mengawal gula dalam darah.

     
  • Berehat
    Apabila
    penyelidik dari University of South Carolina menganalisis corak pergerakan harian lelaki dewasa, mereka mendapati bahawa orang-orang yang  yang paling aktif sepanjang hari mempunyai 64% lebih ber
    isiko untuk mati akibat penyakit jantung berbanding dengan lelaki yang dilaporkan hidup gaya hidup yang kurang aktif .

    Sumber : http://abcnews.go.com


    No comments:

    Post a Comment