Wednesday 9 April 2014

7 tips bibir merah semulajadi




Sama seperti dengan seluruh badan anda , sebab kerana mempunyai bibir gelap adalah kerana pigmen melanin di atasnya dan ketebalan kulit. Walaupun ia tidak bererti bahawa jika anda mempunyai kulit yang cerah, anda akan mempunyai kurang melanin pada bibir anda atau jika anda mempunyai kulit gelap anda akan mempunyai lebih banyak melanin di atasnya. Ada orang berkulit putih yang mempunyai bibir gelap dan orang-orang dengan kulit gelap yang mempunyai bibir merah. 

Ada juga faktor lain yang boleh menyebabkan bibir anda menjadi lebih gelap. Salah satu punca utama bibir gelap adalah pendedahan matahari, sebab-sebab lain seperti sinar UV, alahan, merokok, pengambilan kafein dan ketidakseimbangan hormon boleh menyebabkan seperti mengerikan mencari bibir.

 7 tips bibir merah semulajadi
  1. Madu merupakan bahan semula jadi untuk merawat bibir yang telah bertukar gelap dengan umur dan faktor-faktor luar yang lain. Madu mempunyai banyak manfaat kecantikan, salah satu faedah ialah ia boleh melembutkan bibir dan memberikan bibir anda cahaya merah jambu. Sapukan madu  di waktu malam , setiap hari. Sapukan seluruh bibir anda dan biarkan ia kering. Jangan di basuh .
  2. Lemon digunakan biasanya untuk merawat tompok gelap dan bintik kulit. Tetapi adakah anda tahu anda juga boleh menggunakan lemon untuk mengurangakn bibir yang gelap secara semulajadi. Sapaukan  jus lemon yang diperah pada bibir anda semalaman sebelum anda  tidur.
  3.  Untuk mendapatkan bibir secara semula jadi licin dan merah jambu , gunakan satu sudu besar jus strawberi dengan dua sudu besar jeli petroleum pada bibir anda . Gunakan campuran ini sebagai salap bibir setiap hari .
  4.  Terdapat banyak beri seperti strawberi dan raspberi yang boleh menyelesaikan masalah  bibir gelap. Anda perlu membuat pes dengan mencampurkan raspberi bersama-sama dengan madu tulen dan jus aloe Vera.  Sapukan dan biarkan selama sekurang-kurangnya lima minit. Bilas dan jadikan ia salap bibir . Raspberi mengandungi mineral-mineral penting dan vitamin , yang diperlukan untuk bibir anda untuk kekal sihat dan cergas.
  5. Sesetengah minyak  baik untuk bibir, seperti minyak zaitun , minyak mustard , teh minyak pokok . Minyak cengkih juga digunakan yang untuk bibir gelap. Minyak zaitun adalah yang terbaik di kalangan yang lain kerana ia tidak mempunyai sebarang kesan berbahaya. Guna salah satu minyak ini ke bibir anda sebelum tidur.
  6.  Mengurut bibir anda dengan ketulan ais. Ia akan menjadikan bibir  lembap dan segar.
  7. Sapukan campuran minyak kastor dan minyak badam dan urutkan di  bibir anda untuk membuat ia  merah jambu secara semulajadi.

    Sumber : http://hirabeautytips.com


No comments:

Post a Comment