Monday 7 April 2014

Sembelit semasa hamil

  


Anda boleh menjadi sembelit pada awal-awal kehamilan kerana perubahan hormon dalam badan anda. 

Terdapat beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk membantu mencegah sembelit. Ini termasuk:



  • makan makanan yang tinggi serat, seperti roti mil penuh, bijirin penuh, buah-buahan dan sayur-sayuran, dan kekacang seperti kacang dan lentil (mengetahui lebih lanjut mengenai pemakanan sihat dalam kehamilan)
  • anda perlu mewujudkan satu rutin di mana melakukan senaman beberapa kali seminggu, berenang sekali atau dua kali seminggu,atau  berjalan satu jam sehari.

  • minum banyak air
  • mengelakkan vitamin yang mengandungi zat besi kerana ia boleh membuat anda sembelit - minta doktor anda jika anda boleh mengurus tanpa mereka atau menukar kepada jenis yang berbeza
  • mengambil satu sudu minyak zaitun  pada waktu pagi. Ini akan menjadikan pundi hempedu anda melepaskan jumlah hempedu baik (yang julap semulajadi ). Jika rasanya membuatkan anda loya, tambahkan sedikit jus lemon. Kemudian teruskan dengan sarapan pagi anda.
  • Jus prun juga boleh membantu masalah ini. Ia mewujudkan kesan julap melalui kandungan gula jus prun yang (sorbitol), dan ia adalah selamat untuk wanita hamil. Minum satu pertiga daripada secawan jus prune. Tunggu 2 jam. Jika tiada apa yang berlaku, minum lain yang ketiga , kemudian tunggu 2 jam lagi. Ulangi sehingga anda terasa ingin ke tandas. Ambil ia perlahan-lahan.
  • halia bukan sahaja untuk melawan morning sickness tetapi juga untuk menggalakkan rembesan jus pencernaan, yang seterusnya melembapkan najis. Halia boleh digunakan segar atau kering sebagai teh. Akar segar boleh dibeli di kebanyakan pasar raya, kemudian parut untuk menyediakan teh.

Cuba tips satu demi satu, jangan cuba untuk melakukannya semua sekali gus, jika tidak, anda tidak pernah tahu apa yang terbaik untuk anda mengatasi masalah sembelit ini.
 Sumber :http://www.constipation-remedies-for-all.com   
               http://www.nhs.uk 


Manfaat Utama Bahan-bahan Yang Terdapat Dalam Peppermint-Ginger Plus
 

Pudina
melegakan otot perut, ia mempunyai elemen penenang. membantu dalam penghadaman, mabuk laut/darat, membantu kesakitan gastrik, pedih ulu hati dan cirit-birit. Selain itu, ia melegakan kesan sampingan seperti muntah dan hilang selera makan yang timbul akibat kemeoterapi. Pudina merangsang peluh, oleh itu ia menyekat demam apabila seseorang dijangkiti selsema. Perasaan sejuk dan menyegarkan daripada pudina membantu memelihara pemikiran yang jelas dan tetap fokus.
    

Halia
masyarakat Cina telah menggunakan halia lebih dari 2ribu tahun. Halia merangsang rembesan enzim Salvia untuk pencernaan makanan. Ia melegakan ketidakselesaan perut dan usus, sakit haid, loya dan mual angin ketika mengandung, selepas melahirkan anak.

Pokok Adas (Fennal)
orang-orang Eropah mengambil biji adas selepas makan untuk menghilangkan kembung perut. Ia melegakan perut dan juga melegakan gejala flu. Ia juga dapat membantu dalam masalah alergi pada saluran usus.

Cekur Manis (Anise)
digunakan oleh orang-orang Mesir purba untuk melegakan pencernaan dan gejala kesakitan haid, batuk dan kahak. Merangsang rembesan jus gastrik untuk pencernaan, menahan kulat yang menyebabkan penyakit kulit yang biasa, melegakan haba di musim panas dan lembap, memberi peredaran tenaga di dalam badan dan lembut pada perut.

No comments:

Post a Comment