Monday 26 May 2014

6 Makanan terbaik bagi ibu ibu yang menyusukan bayi

Makanan dengan sifat-sifat-laktasi  dipanggil makanan lactogenic atau galactagogues. Menambah makanan lactogenic untuk diet anda, bersama-sama dengan kerap mengepam, boleh merangsang penghasilan susu. Berikut adalah makanan terbaik bagi ibu ibu yang menyusukan bayi.


Oatmeal
Oatmeal telah lama disyorkan sebagai satu cara untuk ibu-ibu untuk meningkatkan bekalan susu mereka. Penyelidik mendapati oatmeal mempunyai ciri-ciri yang dapat membantu menurunkan kolesterol dan mengekalkan tekanan darah yang sihat. Ciri-ciri ini dalam oat juga boleh membantu   fungsi-fungsi lain dalam badan termasuk penyusuan.  Apabila seorang wanita duduk dan makan semangkuk oatmeal, ia boleh membantu beliau untuk berehat, yang seterusnya boleh menyebabkan badannya untuk melepaskan oxytocin (hormon yang terlibat dalam pengeluaran susu). 

Bayam
Penyusuan meningkatkan keperluan kalori anda dan keperluan anda untuk vitamin dan mineral tertentu. Bayam mengandungi kalsium, zat besi, Vitamin K, A, dan folat. Folat (atau asid folik) adalah penting bagi wanita yang hamil atau menyusukan bayi. Warna sayur-sayuran berdaun hijau seperti bayam juga mengandungi fitoestrogen. Fitoestrogen, dipercayai dapat menggalakkan kesihatan tisu payudara dan penyusuan, adalah bahan kimia berasaskan tumbuhan yang mempunyai sifat yang sama seperti estrogen.

 

Lobak
Lobak adalah galactagogue yang kurang dikenali, tetapi seperti bayam, ia mengandungi fitoestrogen. Lobak juga tinggi beta-karotena dan vitamin A, kedua-duanya amat di perlukan oleh ibu yang menyusu. Dipercayai dapat memberi tenaga tambahan yang diperlukan oleh wanita menyusu, dan ia boleh meningkatkan penghasilan dan kualiti susu ibu. 

Betik
Betik telah biasa digunakan di Asia sebagai galactagogue . Secara tradisinya,menggunakan betik muda yang masih hijau. Walaubagaimanapu sifat lactogenic yang masih belum dikaji, tetapi ia mungkin disebabkan  oleh enzim dan fitokimia dalam betik yang boleh meningkatkan tisu payudara serta meningkatkan pengeluaran susu. Betik juga telah digunakan sebagai sedatif / bahan pelali semula jadi. Kualiti bahan pelali dalam betik boleh membantu anda untuk berehat dan tenang , dan pada masa yang sama membantu dengan penghasilan susu.



Asparagus
Tinggi serat, asid folik, Vitamin A, C, dan K, asparagus adalah makanan kuasa dalaman bagi ibu-ibu menyusu. Asparagus, seperti makanan lain  mengandungi fitoestrogen. Kesan hormon fitoestrogen membantu dalam pengeluaran susu dan makanan serat yang tinggi. Ia juga membantu untuk mengekalkan bekalan susu yang sihat. Asparagus juga mengandungi tryptophan, sejenis asid amino yang boleh merangsang prolaktin (hormon utama yang terlibat dalam pengeluaran susu) pengeluaran dan kemudiannya meningkatkan bekalan susu.


Salmon 
Salmon adalah sumber besar asid lemak dan omega-3 asid lemak. EFA dan Omega-3 asid lemak, dianggap memberi bekalan susu anda rangsangan walaupun mereka tidak secara teknikal dianggap galactagogue. Terdapat beberapa sebab mengapa kita berfikir EFA dan Omega-3 membantu meningkatkan bekalan wanita. Yang pertama adalah bahawa ia memperbaiki pemakanan ibu supaya dapat menghasilkan hormon-hormon yang diperlukan untuk pengeluaran susu. Di samping itu, EFA adalah sebahagian daripada apa yang yang terkandung didalam susu ibu. Asid lemak adalah satu komponen penting dalam susu ibu. Sememangnya, mempunyai lebih EFA dapat menghasilkan susu ibu yang lebih berkhasiat

Sumber : http://www.justmommies.com



Selain dari itu terdapat juga herba-herba yang dapat membantu menggalakkan penghasilan susu :

  • Fenugreek / halba 
  • Blessed Thistle
  • Fennel
  • Goat’s Rue
  • Alfalfa

    Sumber : http://www.breastfeedingplace.com

 Set Penyusuan Shaklee



Alfalfa
Alfalfa bukan sahaja membantu dengan meningkatkan bekalan susu anda, ia juga meningkatkan kualiti susu kerana mengandungi banyak vitamin dan mineral. Ia juga mengandungi :

  •      Antioksidan 
  •      Anti-radang
  •      Sumber serat yang baik
  •      Membantu dalam penghadaman
  •      diuretik
  •      Sumber protein yang baik
  •      Kaya dengan klorofil



Komponen utama susu ibu adalah protein dan kalsium. Jadi pengambilan Energizing Soy Protein (ESP) membantu mempercepatkan penghasilan susu ibu dan memekatkan susu ibu, kesannya bayi akan mudah kenyang dan kurang meragam.

 
Untuk maklumat lanjut dan harga istimewa PM di :
https://www.facebook.com/messages/essence.of.nutrition

No comments:

Post a Comment