Thursday 1 May 2014

PCOS dan Obesiti

Apa itu PCOS (Polycystic Ovary Syndrome)?
Dalam ovari normal, folikel akan matang dan membebaskan telur (ovum) melalui tiub fallopio dan seterusnya bergerak ke rahim apabila disenyawakan. 
Ovari yang mempunyai masalah PCOS mempunyai banyak folikel telur yang tidak membesar dan tidak matang. Folikel ini tidak terovulasi (melepaskan telur), maka telur tidak boleh disenyawakan.


Apabila ovulasi tidak berlaku, maka hormon progesterone juga tidak akan dilepaskan. Tanpa hormon progesteron, kitaran haid wanita penghidap PCOS menjadi tidak menentu malah ada yang langsung tidak haid.


Apakah simptom PCOS?

  • Berat badan berlebihan / Obese
  • Kitaran haid yang tidak menentu. (terlalu sedikit atau langsung tiada)
  • Mudah tumbuh jerawat
  • Bulu roma banyak di tubuh, muka, payudara dan kaki
  • Mood swing (tidak menentu)
  • Masalah kesuburan yang menyebabkan keguguran berulang
  • Menghidap diabetes (kandungan gula dalam darah tidak seimbang)


Terdapat hubungan yang jelas antara berat badan dan sindrom ovari polisistik (PCOS). Adalah dianggarkan bahawa 50 hingga 60 peratus daripada wanita dengan PCOS gemuk, dan berat badan berlebihan. Kini, penyelidikan baru menunjukkan bahawa dalam majoriti wanita tahap insulin yang bertanggungjawab terhadap berat badan dan lain-lain aspek PCOS termasuk kemandulan.

Anda juga perlu mengambil kira berapa banyak kalori yang anda makan ; jika anda makan lebih banyak kalori daripada anda membakar , tidak kira dari mana mereka datang , anda masih tidak akan kehilangan berat badan . Juga , senaman adalah satu cara yang penting untuk membantu anda mengurangkan berat badan dan mengurangkan gejala PCOS.Malangnya , wanita yang mempunyai paras insulin yang tinggi sering mengambil masa kehilangan berat badan yang lebih lama daripada wanita lain. Tahap insulin yang tinggi adalah dipercayai adalah punca penyimpanan lemak yang berlebihan. Ia juga, jika anda sudah mempunyai berat badan berlebihan ia boleh menjadi lebih sukar untuk memulakan rutin senaman untuk membantu anda mengurangkan berat badan. 
 
Akhir sekali , anda perlu sentiasa ingat bahawa perubahan tidak akan berlaku dalam sehari . Meningkatkan diet anda dan mengekalkan rutin senaman adalah bahagian penting dalam mengurangkan berat badan, perasaan yang lebih baik dan meningkatkan kesuburan , tetapi ini semua mengambil masa.

Set Subur Shaklee dapat membantu mengurangkan berat badan dan meningkatkan kesuburan bagi pengidap PCOS.


http://essenceofnutrition.blogspot.com/search/label/GLA%20Complex

GLA Complex
GLA 
(gamma-linolenic acid)  juga terdapat dalam EPO (Evening Primrose Oil) yang banyak terdapat di pasaran. Perbezaannya, GLA Shaklee diekstrak dari borage yang mengandungi lebih 2 kali ganda GLA dalam EPO dan ia 3 kali lebih berkesan dari EPO. Ia berfungsi untuk menstabilkan hormon wanita, menormalkan period dan juga mencantikkan kulit.



GLA Complex 60 biji - RM91.25




http://essenceofnutrition.blogspot.com/search/label/Alfalfa

Alfalfa Complex
‘raja segala tumbuhan’ yang sangat kaya dengan pelbagai nutrisi. Ia membantu menghilangkan keputihan pada wanita yang menyebabkan sukar hamil, mengurangkan ‘period pain’, bertindak seperti kacip fatimah untuk wanita. Ia juga membantu melegakan keletihan, mengatasi sembelit, eczema, resdung dan lain-lain.

Alfalfa Complex 330biji - RM 54.00
Alfalfa Complex 700biji - RM 97.50



http://essenceofnutrition.blogspot.com/search/label/Omega


OmegaGuard
minyak ikan paling tulen di dunia berbanding jenama minyak ikan yang lain. Ia mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA dan banyak lagi. Ia mengimbangi perubahan dalam kepekatan hormon wanita, meningkatkan sistem imun badan, mencegah kanser, membantu mengurangkan tekanan, mengawal masalah obesiti dan lain-lain.

OmegaGuard 90 biji - RM136.00


No comments:

Post a Comment