Wednesday 21 May 2014

Makanan yang dapat menghilangkan "Stretch Mark"

  

Stretch mark adalah tanda bahawa pengembangan kulit anda disebabkan berat badan secara tiba-tiba atau mengandung. Stretch mark adalah hasil daripada koyakan dermis, lapisan tengah kulit anda. Ia sering disertai oleh garis-garis merah jambu atau ungu, menunjukkan pecah kapilari, dan secara umumnya muncul pada paha anda, perut, pinggul, payudara dan bahagian atas lengan. Stretch mark adalah amat sukar untuk dihapuskan, tetapi anda boleh mengurangkan dengan pengambilan makanan.




Makanan yang kaya dengan ZincZink merupakan mineral yang diperlukan untuk pengeluaran kolagen, tisu penghubung yang memegang kulit anda bersama-sama. Menurut laman web Healthy Skincare  , zink juga merupakan komponen dalam  enzim yang diperlukan badan untuk membaiki luka kulit. Anda boleh mendapatkan zink di dalam daging yang biasa seperti ikan, kacang Brazil dan ayam belanda.


Makanan yang kaya dengan Vitamin A, C, dan E
Vitamin A, C dan E adalah dikenali untuk membantu melawan kesan regangan dan menggalakkan penyembuhan. Vitamin C membantu menghadkan pembentukan rengangan pada kulit, ia kerana vitamin C diperlukan dalam pembentukan kolagen kulit. Vitamin A dan E juga bermanfaat untuk stretch mark; vitamin A membantu dalam perkembangan sel-sel kulit, dan vitamin E membantu badan menjana semula vitamin C. Makanan yang kaya dengan vitamin C adalah lobak merah, kentang manis dan beri biru, manakala sumber-sumber yang kaya dengan vitamin A dan E adalah produk tenusu, avokado dan biji bunga matahari.



Makanan yang kaya dengan protein
Makanan yang kaya dengan protein boleh meningkatkan kualiti kulit anda dan membantu mencegah terjadinya stretch mark. Kacang soya,  terutamanyam dalam bentuk serbuk, adalah sumber tumbuhan yang dengan tinggi protein. Selain itu, daging seperti ayam belanda, tuna dan dada ayam, protein tenusu, dan telur juga mengandungi sumber protein.




Air  
Minuman seperti kopi, teh dan soda, akan menjadikan kulit kering dan membuat anda lebih mudah mendapat stretch mark. Tidak seperti  air, ia mengekalkan kulit yang sihat dan terhidrat, menjadikannya kurang berkemungkinan untuk mendapat stretch mark. Anda boleh meningkatkan penghidratan kulit dengan meminum sekurang-kurangnya 8 hingga 10 gelas air sehari. Ini membolehkan kulit anda lebih anjal dan membantu menghasilkan kolagen seperti yang diperlukan.

Sumber : http://www.livestrong.com




 Shaklee Soy Protein Energizing telah diiktiraf melalui kajian klinikal yang luas yang dijalankan di seluruh dunia sebagai yang berkualiti tinggi protein yang berasaskan tumbuhan. Ia hanya mengandungi non-GMO (non-Genetically Modified Organisma) kacang soya dan diproses di bawah suhu yang rendah. Setiap tin 1kg Energizing Protein soya diekstrak dari 30 kg kacang soya. Ia meningkatkan tenaga serta-merta tanpa memerlukan proses pencernaan.

Shaklee Energizing Soy Protein mengandungi 22 jenis asid amino dan ia adalah satu-satunya produk di pasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan manusia. Ia sesuai untuk semua peringkat umur - tua dan muda.

Indeks glycemic yang rendah (GI) juga menjadikan ia sesuai untuk pesakit kencing manis.



ESP 850g : RM 150.00
Untuk maklumat lanjut
https://www.facebook.com/messages/essence.of.nutrition

Whatsapp 012 208 8185 

No comments:

Post a Comment