Monday 17 February 2014

10 punca - punca yang menyebabkan migrain

 

Sesetengah orang yang mengalami migrain dengan jelas dapat mengenal pasti pencetus atau faktor-faktor yang menyebabkan sakit kepala, tetapi ramai yang tidak sedar. Migrain mungkin disebabkan :
 
1. Allergies dan tindak balas alahan:

Rinitis alahan sering boleh membawa kepada "sakit kepala sinus." Satu reaksi alahan membawa kepada pembebasan histamin, yang juga boleh membawa kepada pengembangan salur darah di dalam otak, dan oleh itu menyebabkan atau semakin teruk migrain.
 
2. Physical atau tekanan emosi:
Migrain dan tekanan berkait rapat. Malah, kebimbangan, kegembiraan, dan semua bentuk tekanan dan kejutan semua boleh membawa kepada serangan migrain. Walau bagaimanapun, sesetengah orang mengatakan bahawa migrain mereka mula apabila voltan berkurangan. Ini kadang-kadang dikenali sebagai hujung minggu "sakit kepala" apabila, selepas seminggu tekanan dan sibuk di tempat kerja, seseorang boleh mengalami migrain hujung minggu ini apabila mereka lebih santai

3. Perubahan dalam corak tidur atau tidak teratur :
 
Sifat kompleks pencetus digambarkan oleh tidur. Kedua-dua terlalu banyak dan terlalu sedikit tidur mungkin terlibat dalam permulaan migrain . Sesetengah orang mendapati bahawa tidur , beberapa jam di waktu malam dan sangat letih boleh mencetuskan migrain . Orang lain mendapati bahawa tidur atau tidur pada waktu pagi mempunyai kesan yang sama.

4. Merokok atau terdedah kepada asap :
 
Penggunaan yang berlebihan kafein boleh menyumbang kepada tercetusnya serangan migrain. Anda boleh cuba untuk tidak minum lebih daripada 4 atau 5 cawan teh, kopi atau kola sehari. Sesetengah orang mendapati bahawa berhenti minum kafein sepenuhnya juga boleh jadi satu faktor.  Mungkin lebih baik  mengurangkan penggunaan kafein secara berperingkat. Sesetengah orang mendapati bahawa mengambil kurang kafein di hujung minggu itu boleh memberi kesan kepada serangan migrain , tetapi juga harus sedar bahawa kafein yang terdapat dalam banyak produk, seperti coklat dan preskripsi penahan sakit. 
5. Perubahan hormon di kalangan wanita :Migrain adalah berkait rapat dengan hormon wanita. Sesetengah wanita mendapati bahawa migrain mereka bermula pada baligh, dan dikaitkan dengan kitaran haid mereka. Hormon pencetus tambahan bagi wanita mungkin menjelaskan mengapa lebih ramai wanita berbanding lelaki mengalami migrain semasa tahun mereka melahirkan anak. Wanita Menopaus kurang mendapat migrain.

6. Perubahan dalam rutin:
Sesetengah orang mendapati bahawa perubahan dalam rutin anda boleh membantu migrain. Sebagai contoh, perubahan corak tidur atau perubahan yang disebabkan oleh perjalanan panjang boleh mendahului serangan. Malah perubahan yang baik sebagai cuti mungkin terlibat.
 
7.Sakit kepala tekanan:
Ramai orang mengadu migrain di hujung minggu. Pada hujung minggu anda boleh mempunyai perubahan dalam banyak rutin harian mereka seperti makanan, mengurangkan pengambilan kafein,  tekanan,dan tidur.

8. Monitor komputer:
 
Duduk di komputer di rumah atau di tempat kerja untuk jangka masa yang lama boleh menyebabkan masalah jika anda mempunyai migrain. Ikut langkah berjaga-jaga akal seperti mengambil rehat yang tetap, menggunakan skrin anti -silau dan pencahayaan yang baik boleh membantu mencegah jenis ini kesukaran.Duduk dengan selesa adalah sangat penting apabila anda menggunakan komputer untuk mengelakkan keletihan otot berkumpul di kepala, leher dan bahu. Ketegangan otot yang terlibat dalam kejadian penyakit migrain.9. Kekurangan makanan:Elak waktu makan atau makan makanan bergula dan bukannya makan yang seimbang, boleh menyumbang kepada serangan migrain. Kekurangan makanan mungkin salah satu pencetus migrain yang utama. Anda mungkin mendapati bahawa makan makanan ringan yang sihat secara berkala boleh membantu serangan.10. Gigi pengisaran :Sesetengah orang mengisar gigi mereka pada waktu malam dan bangun dengan sakit kepala. Jika ini berlaku, ia adalah menarik untuk melihat doktor gigi kerana ada plat khas mulut (dipanggil splin occlusal ) yang boleh mengurangkan kertak gigi



Set Migrain RM 115.00
http://essenceofnutrition.blogspot.com/2014/02/set-migrain-shaklee.html
Untuk harga Istimewa sila PM di :
https://www.facebook.com/messages/essence.of.nutrition
atau Whatsapp 012 208 8185

No comments:

Post a Comment