Saturday 1 February 2014

Kenapa perlu kalsium


Kenapa perlu kalsium

Tulang berkembang pesat semasa remaja, dan remaja memerlukan kalsium yang mencukupi untuk membina tulang yang kuat dan melawan kehilangan tulang di kemudian hari. Tetapi kini ramai yang tidak mendapat kalsium harian yang cukup seperti disyorkan. Di samping itu, orang yang merokok atau minum minuman soda , minuman berkafein , atau alkohol akan kekurangan kalsium kerana bahan-bahan ini mengganggu sistem badan untuk menyerap dan menggunakan kalsium.

Kalsium tulang mula berkurangan semasa dewasa dan beransur-ansur kehilangan kepadatan tulang semasa mereka semakin tua - terutamanya wanita.

Remaja, terutama gadis-gadis, tidak mengambil nutrien yang cukup untuk membina tulang dan berisiko tinggi mendapat penyakit osteoporosis tulang, yang meningkatkan risiko keretakan dari lemah tulang.

Kalsium juga memainkan peranan yang penting dalam pengecutan otot , penghantaran mesej melalui saraf, dan pengeluaran hormon . Jika seseorang tidak mendapat kalsium yang cukup dalam diet mereka , badan akan mengambil kalsium daripada tulang untuk memastikan fungsi sel normal , dan ini boleh menyebabkan tulang menjadi lemah .

Peringkat umur kanak-kanak perempuan 9-18 memerlukan 1,300 mg (miligram) kalsium setiap hari.
Wanita berumur 19-50 memerlukan 1,000 mg kalsium setiap hari.
Wanita yang berumur 50 ke atas perlu 1,200 mg kalsium setiap hari.

Kalsium boleh membantu mencegah osteoporosis (tulang lemah).
Satu dalam 2 wanita dan 1 dalam 4 orang yang berusia lebih 50 tahun akan mengalami keretakan tulang kerana osteoporosis ("os-tee-oh-Puh-ROH-sis"). Sesetengah orang tidak tahu bahawa mereka mengalami osteoporosis sehingga mereka keretakan tulang.

No comments:

Post a Comment