Thursday 13 February 2014

5 makanan yang membantu meningkatkan kesuburan

Langkah pertama untuk meningkatkan kesuburan ialah mengimbangi hormon anda melalui diet,  kata kaunselor kesihatan holistik Alisa Vitti, pengasas program terapi makanan FloLiving.com dan penulis Wanita-Code.

1. Avokado

Buah ini tinggi dengan lemak monotaktepu, yang boleh meningkatkan kesuburan. Satu kajian mendapati bahawa wanita yang memakan Avokado dengan jumlah yang tinggi, mendapat  nutrien sihat semasa menjalani terapi IVF mempunyai tiga kali ganda kadar kejayaan berbanding yang memiliki nutrien yang rendah.



2. Benih bunga matahari

Ambil segenggam Benih bunga matahari tiga kali seminggu. Kaya dengan zink, sulur sedikit dapat membantu mengimbangi hormon pembiakan yang membawa kepada telur manusia yang sihat





3. Kayu Manis

Rempah ini mempunyai kuasa insulin-mengurangkan dan boleh membantu meningkatkan kadar ovulasi anda. Taburkan ke dalam smoothie anda.


 4. Telur

Makan  dalam bentuk rebus atau setengah masak (jangan jadikan telur hancur/ scrumble egg) Dua kali seminggu. Mengekalkan bahagian  kuning dalam bentuk agak cair dapat  mengekalkan vitamin D dan B6, kedua-duanya merangsang pengeluaran progesteron, hormon yang diperlukan untuk kehamilan.


5. Buckwheat

Benih ini kaya dengan sebatian yang membantu insulin yang lebih rendah dan paras testosteron, satu proses yang boleh meningkatkan ovulasi. Masak satu cawan suku untuk makan  malam tiga kali seminggu.

 Sumber : http://abcnews.go.com

No comments:

Post a Comment