Thursday 20 February 2014

Apakah anemia?

Woman feeling weak, tired, and fatigued. 

Apakah anemia?
Anemia adalah keadaan di mana sel darah merah atau hemoglobin kurang daripada biasa. Paras normal hemoglobin biasanya berbeza pada lelaki dan perempuan. Bagi lelaki, pucat biasanya ditakrifkan sebagai paras hemoglobin kurang daripada 13.5 gram/100 ml dan di kalangan wanita sebagai hemoglobin kurang daripada 12.0 gram/100 ml. Definisi ini mungkin berbeza sedikit bergantung kepada sumber dan rujukan makmal yang digunakan.

Apa yang menyebabkan anemia ? 
Mana-mana proses yang boleh mengganggu jangka hayat biasa sel darah merah boleh menyebabkan anemia. Jangka hayat biasa sel darah merah adalah biasanya sekitar 120 hari. Sel-sel darah merah di dalam sumsum tulang.Anemia disebabkan asasnya melalui dua laluan asas. Anemia adalah disebabkan oleh sama ada:
  •     penurunan dalam pengeluaran sel-sel darah merah atau hemoglobin, atau
  •     peningkatan dalam kehilangan atau kemusnahan sel-sel darah merah

Kekurang zat besi penyebab Anemia?

Sudah tentu! Sebagai hakikatnya, kekurangan zat besi merupakan punca yang biasa anemia. Ini kerana besi adalah komponen utama hemoglobin dan penting untuk fungsi yang betul. Kehilangan darah kronik kerana apa-apa sebab adalah punca utama tahap besi yang rendah dalam badan kerana ia habis kedai-kedai besi badan untuk mengimbangi kerugian yang berterusan besi. Anemia yang disebabkan oleh tahap besi yang rendah dipanggil anemia kekurangan zat besi.

Wanita muda mungkin mempunyai anemia kekurangan zat besi gred rendah kerana kehilangan darah setiap bulan melalui haid biasa. Ini adalah secara amnya tanpa sebarang tanda-tanda utama kehilangan darah adalah agak kecil dan sementara.

Satu lagi alasan yang sama untuk anemia kekurangan zat besi boleh disebabkan oleh berulang atau pendarahan kecil yang berterusan, misalnya dari kanser kolon atau ulser perut. Pendarahan ulser perut boleh disebabkan oleh ubat-ubatan, walaupun sangat biasa lebih-kaunter ubat-ubatan seperti aspirin dan ibuprofen (Advil, Motrin). Meleleh perlahan dan kronik ulser ini boleh menyebabkan kehilangan zat besi. Secara beransur-ansur, ini boleh menyebabkan anemia. Pada bayi dan kanak-kanak, anemia kekurangan zat besi adalah yang paling sering disebabkan oleh pemakanan yang kurang besi.

Tafsiran PJK boleh membawa kepada petunjuk untuk mencadangkan jenis ini anemia. Sebagai contoh, anemia kekurangan zat besi biasanya hadir dengan jumlah min rendah sel hidup (anemia microcytic) selain hemoglobin rendah.


Apakah tanda-tanda Anemia?
Sesetengah pesakit anemia tidak mempunyai gejala, tetapi pesakit anemia mungkin merasa:
  1.      bosan
  2.      keletihan mudah
  3.      muncul pucat
  4.      Membangunkan berdebar-debar (perasaan perlumbaan jantung)
  5.      Menjadi sesak nafas

Gejala tambahan termasuk:

  1.      kehilangan rambut
  2.      Kemalasan (pengertian umum daripada rasa kurang sihat)
  3.      Semakin teruk masalah jantung

Perlu diingat bahawa jika sudah mengidap 
lama anemia (anemia kronik), badan mungkin dapat menyesuaikan diri dengan tahap oksigen yang rendah dan individu tidak mungkin merasa perbezaan melainkan anemia bertambah teruk. Sebaliknya, jika anemia itu berlaku dengan pantas (anemia akut), pesakit mungkin mengalami gejala yang ketara agak cepat.


Pengambilan Vita Lea dapat membantu masalah Anemia

Vita Lea Iron Formula 120's RM88.75

Untuk harga istimewa dan order boleh PM di :
https://www.facebook.com/messages/essence.of.nutrition
WhatsApp : 0122088185

No comments:

Post a Comment