Monday 3 February 2014

Kulit adalah organ yang menakjubkan






Kulit manusia adalah organ yang menakjubkan - sebagai perlindungan, kalis air, dan sangat berguna. Ia juga sentiasa berubah dan tumbuh semula. Apakah yang akan berlaku kepada sel-sel kulit mati? Anda mungkin terkejut untuk mengetahui di mana mereka pergi dan berapa banyak anda kehilangan kulit setiap hari.

Kulit anda adalah terdiri daripada beberapa lapisan. Lapisan yang anda lihat dipanggil epidermis. Ia terdiri daripada sel-sel yang diperbuat daripada keratin, bahan keras yang juga membentuk rambut dan kuku anda. Dalam spesies lain, keratin membentuk kuku, tanduk, dan juga kerang penyu dan duri landak. Sel-sel individu dipanggil keratinosit [sumber: National Geographic].


Jika anda tertanya-tanya bagaimana sel-sel kulit banyak jatuh, bersedia untuk angka yang agak mengejutkan. Para saintis menganggarkan bahawa badan manusia terdiri daripada kira-kira 10 trilion sel. Kulit anda membentuk kira-kira 16% daripada berat badan anda, yang bermakna anda mempunyai kira-kira 1.6 trilion sel-sel kulit [sumber: BBC]. Sudah tentu, anggaran ini boleh berbeza dengan mengikut saiz seseorang. Perkara yang penting ialah anda mempunyai banyak sel-sel kulit. Daripada berbilion-bilion sel-sel kulit, antara 30,000 dan 40,000 daripada mereka jatuh setiap jam. Dalam tempoh 24 jam, anda kehilangan hampir 1 juta sel-sel kulit [sumber: Boston Globe].


Sumber Gambar : http://science.nationalgeographic.com



No comments:

Post a Comment