Monday 3 February 2014

Kulit dan Ruam bayi

Jerawat Pink

 Lebam sedikit putih di hidung dan muka (milia)


 Patch Salmon

 Mongolian spots


1. Jerawat Pink ('' jerawat neonatal'') kadang-kadang dipercayai disebabkan oleh pendedahan dalam rahim untuk hormon ibu. Tiada rawatan diperlukan, hanya masa.

2. Erythema toxicum adalah satu lagi ruam bayi yang baru lahir. Ia kelihatan seperti blotches merah dengan sempadan sakit yang jelas yang tinggi sedikit, dan mungkin mempunyai titik kecil berwarna putih atau kuning di tengah. Puncanya tidak diketahui, dan ia hilang tanpa rawatan selepas beberapa hari atau beberapa minggu.

3. Kering, kulit mengelupas boleh dilihat dalam hampir semua bayi yang normal, tetapi amat ketara dalam bayi yang dilahirkan lewat sedikit. Kulit asas adalah biasa, lembut, dan lembap.

4. Lebam sedikit putih di hidung dan muka (milia) adalah disebabkan oleh kelenjar minyak tersumbat. Apabila kelenjar minyak bayi membesarkan dan membuka dalam beberapa hari atau beberapa minggu, lebam putih hilang.

5. Patch Salmon (dipanggil 'stork bite'' at the back of the neck or an ''angel's kiss'' between the eyes) adalah kumpulan saluran darah (mungkin disebabkan oleh hormon ibu) yang pudar sendiri selepas beberapa minggu atau bulan. Kadang-kadang, ia tidak pernah pergi.

6. Jaundis adalah warna kuning pada kulit dan mata bayi anda. Ia adalah disebabkan oleh lebihan bilirubin. Jika tahap bilirubin agak tinggi, penggunaan lampu biru atau putih boleh dapat menurunkan tahap bilibrubin.

7. Mongolian spots , sangat biasa terdapat di mana-mana bahagian tubuh bayi berkulit gelap. Ia rata, berwarna kelabu biru (hampir kelihatan seperti lebam), dan boleh bersaiz kecil atau besar. Ia adalah disebabkan oleh beberapa pigmen yang tidak berjaya dihasilkan di apisan atas kulit bayi. Ia tidak berbahaya dan biasanya hilang semasa di usia persekolahan.



No comments:

Post a Comment