Thursday 20 February 2014

6 Khasiat Soya




1. Meningkatkan Lipid Profile
Sifat yang paling penting susu soya adalah keupayaannya untuk meningkatkan profil lipid darah anda itu. Tidak seperti susu, yang tinggi lemak tepu dan kolesterol, lemak susu soya kebanyakannya tak tepu dengan kolesterol sifar. Yang monotaktepu dan asid lemak politaktepu dalam soya boleh menghalang pengangkutan kolesterol ke dalam aliran darah anda. Kajian telah menunjukkan bahawa pengambilan soya ketara boleh menurunkan kepekatan darah anda trigliserida dan lipoprotein ketumpatan rendah (LDL) dan meningkatkan tahap lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL). Ini kesan gabungan membuat susu soya minuman ideal jika anda mempunyai kolesterol yang tinggi atau mempunyai sejarah keluarga penyakit jantung koronari.

2. Mengukuhkan Saluran Darah
Asid Omega-3 dan omega-6 asid lemak dan juga phyto-antioksidan dalam soya berkesan dapat melindungi saluran darah anda dari luka-luka dan pendarahan. Sebatian-sebatian ini mengikat kepada lapisan saluran darah dan mempertahankan sel-sel lapisan anda dari serangan radikal bebas dan deposit kolesterol. Mengikat nutrien ini juga meningkatkan sifat berubah-ubah dan fleksibiliti saluran darah anda supaya mereka lebih berdaya tahan terhadap perubahan tekanan darah.

 3. Menurunkan berat badan
Susu soya adalah secara semula jadi yang lebih rendah dalam kandungan gula daripada susu biasa. Susu lembu mempunyai kira-kira 12 gram gula setiap cawan berbanding dengan hanya 7 gram dalam susu soya. Inilah sebabnya mengapa secawan susu penuh soya mempunyai hanya 80 kalori, yang bersamaan susu agunan. Di samping itu, asid lemak monotaktepu dalam susu soya boleh menghalang penyerapan usus anda lemak, yang merupakan satu lagi kelebihan yang besar bagi penurunan berat badan. Minum susu soya juga memberikan anda dos tambahan serat, menjaga penuh perasaan anda untuk masa yang lebih lama.

4. Mencegah Kanser Prostat
Susu soya adalah sumber yang kaya dengan fitoestrogen, hormon tumbuhan yang unik yang boleh menghalang pengeluaran testosteron pada lelaki. Paras testosteron dikurangkan dengan ketara boleh mengurangkan risiko kanser prostat. Kajian telah menunjukkan bahawa orang-orang yang makan makanan yang kaya dengan soya kurang cenderung untuk membangunkan hipertropi prostat atau kanser prostat.

5. Mengelakkan Postmenopausal Sindrom
Semasa menopaus pengeluaran estrogen menurun kepada tahap minimum. Pengurangan secara tiba-tiba  mencipta beberapa masalah kesihatan bagi wanita menopaus. Wanita menopaus mempunyai risiko yang lebih tinggi mengidap penyakit jantung, kencing manis dan obesiti. Mereka juga lebih terdedah kepada kemurungan, perubahan mood, insomnia dan gangguan psikologi lain. fitoestrogen dalam soya adalah penggantian estrogen berkesan. Pengambilan soya merupakan cara terbaik untuk mencegah dan meringankan ini sindrom menopaus.

6. Mencegah Osteoporosis
Fitoestrogen dalam soya boleh membantu mempercepatkan penyerapan kalsium oleh badan anda dan mengelakkan kehilangan jisim tulang. Untuk manfaat maksimum, pastikan untuk membeli susu soya yang diperkaya dengan kalsium dan vitamin D.
Sumber :  http://www.fitday.com
 Shaklee Soy Protein Energizing telah diiktiraf melalui kajian klinikal yang luas yang dijalankan di seluruh dunia sebagai yang berkualiti tinggi protein yang berasaskan tumbuhan. Ia hanya mengandungi non-GMO (non-Genetically Modified Organisma) kacang soya dan diproses di bawah suhu yang rendah. Setiap tin 1kg Energizing Protein soya diekstrak dari 30 kg kacang soya. Ia meningkatkan tenaga serta-merta tanpa memerlukan proses pencernaan.

Shaklee Energizing Soy Protein mengandungi 22 jenis asid amino dan ia adalah satu-satunya produk di pasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan manusia. Ia sesuai untuk semua peringkat umur - tua dan muda.

Indeks glycemic yang rendah (GI) juga menjadikan ia sesuai untuk pesakit kencing manis.

Protein daripada kacang soya adalah dua kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu, rendah lemak, kolesterol dan lebih mudah diserap oleh tubuh manusia.
ESP Soy Protein Isolate Powder  850g RM 150.00

Untuk harga istimewa dan order boleh PM di :
https://www.facebook.com/messages/essence.of.nutrition
WhatsApp : 0122088185

No comments:

Post a Comment