Thursday 20 February 2014

Peranan Warna dalam mengawal selera

Jika anda sedang cuba mengurangkan berat badan, anda tahu bahawa mendengar isyarat lapar dari dalaman boleh membantu apabila anda benar-benar lapar atau kenyang. Walau bagaimanapun, mungkin ada  berpotensi meningkatkan atau mengurangkan selera makan anda seperti warna.

Ahli-ahli sains bersetuju bahawa warna mempunyai kesan yang ketara kepada bagaimana menarik atau tidak terhadap makanan. Hanya melihat makanan menyebabkan pelbagai tindak balas di dalam badan anda. Neuron di dalam bahagian otak anda dipanggil hipotalamus, yang mengawal selera makan, memulakan insyarat. Melihat makanan menyebabkan kelenjar di dalam mulut anda  mula meningkatkan pengeluaran air liur dalam persediaan untuk makan.


18_ColorFoods.jpg

















Merah 
Hasil kajian baru -baru ini diterbitkan dalam Appetite , jurnal saintifik mendapati bahawa orang  kurang makan apabila ia telah diohidangkan dalam pinggan bewarna merah. Mungkin kerana sering kali warna merah dikaitkan dengan bahaya , amaran atau berhenti (berhenti tanda-tanda datang ke fikiran ). Walau bagaimanapun, kebanyakan kajian-kajian lain mendapati hasil yang bertentangan dan telah menunjukkan bahawa merah sebenarnya warna selera makan - merangsang. Malah, orang mencari makanan berwarna merah untuk menjadi keseluruhan yang paling menarik. Merah mengaktifkan selera anda sehingga ia sering digunakan dalam logo restoran, pada menu, dan alas meja dan napkin
 .Kuning
Warna kuning juga telah ditemui untuk merangsang selera makan anda kerana kuning dikaitkan dengan kebahagiaan. Otak anda sebenarnya merembeskan serotonin lanjut, hormon rasa-baik , apabila anda melihat kuning. Inilah sebabnya mengapa anda mungkin perasan bahawa banyak restoran mempunyai bunga berwarna kuning di atas meja kerana kuning membuat anda berasa yakin dan lebih yakin anda rasa, semakin besar kemungkinan anda untuk berbelanja besar pada makan anda. Begitu juga ke kuning, makanan yang oren sering mendapatkan perasaan kehangatan dan keselesaan.

Hijau
Orang cenderung untuk berfikir bahawa semua makanan hijau sihat, tanpa mengira jika makanan itu sendiri benar-benar berkhasiat atau tidak. Tabiat ini boleh dikesan kembali kepada tabiat orang dahulu bahawa makanan hijau sering dilihat sebagai selamat dan tidak mungkin beracun atau membawa maut.

Putih

Makanan putih sering dikaitkan dengan penggunaan yang berlebihan, terutama apabila ia datang kepada makanan ringan. Anda sering terlupa bahawa makanan putih mengandungi kalori dan ini membawa kepada makan tidak wajar. Makanan putih dan makanan yang dimakan dari pinggan putih juga kurang memuaskan.
Warna untuk Mengawal Selera?
 Adakah terdapat warna-warna tertentu yang dapat mengawal selera kita d dan membantu had berapa banyak yang anda makan ? Kajian menunjukkan bahawa warna biru menyekat selera makan anda kerana tidak banyak sumber asli makanan biru selain daripada beri biru, gooseberries, terung dan mungkin kentang ungu kebiruan. Orang dahulu telah keluar mencari makanan untuk sumber makanan, dan warna biru, hitam dan ungu memberi isyarat bahawa ada sesuatu yang beracun dan ada kemungkinan bahawa masih ada tingkah laku mengelakkan  warna-warna ini dalam makanan. Kajian telah mendapati bahawa apabila makanan telah dicelup biru, orang mendapati mereka kurang menarik walaupun makanan mempunyai rasa yang sedap. Ia dicadangkan bahawa anda meletakkan cahaya biru dalam peti sejuk anda untuk tidak menggalakkan anda daripada sampai ke dalam untuk lebih banyak makanan.

Pink tidak merangsang selera makan anda kerana ia sebahagian dari warna luar biasa dan sering membuat orang berfikir daging mentah atau bahan pengawet tiruan. 

Kelabu adalah warna yang lain yang orang mendapati yg tak menimbulkan selera . Bilakah kali terakhir anda mengatakan makanan dan pemikiran kelabu , "Wah, yang kelihatan lazat" ? Makanan coklat  juga dapat mengurangkan selera makan anda kerana warna coklat boleh dikaitkan dengan makanan yang dibakar berlebihan .

No comments:

Post a Comment