Thursday 13 February 2014

13 makanan yang baik untuk otak

 

1. Walnut
Orang yang makan Walnut setiap hari dapat meningkat ingatan mereka sebanyak 19 %, menurut satu kajian di Sepanyol. Polyphenols dalam walnut dianggap  dapat meningkatkan komunikasi antara neuron.



 

2. Kopi
Satu kajian British baru-baru ini mendapati bahawa 20 hingga 30 miligram kafein boleh meningkatkan kuasa minda-iaitu yang kurang daripada secawan kopi.
 

 
3. Ikan
Ia penuh dengan omega-3 dan orang yang mempunyai tahap
omega-3 asid lemak rendah dalam sel-sel darah mereka mempunyai otak yang lebih kecil berbanding dengan mereka yang mempunyai tahap yang tinggi, menurut satu kajian baru-baru ini dalam Neurologi.


 

4. Bayam
Dipenuhi dengan magnesium, sayur-sayuran ini boleh membantu mengembangkan saluran darah, meningkatkan pengedaran darah di dalam badan dan otak, menurut penyelidik Jepun.
 

5. Minyak Zaitun
Asid lemak dan polifenol membantu mengurangkan keradangan pada sendi dan sel-sel anda.



 

6. Flaxseed
Ia mungkin kecil, tetapi ia besar dari segi protein dan serat. Tambahkan ke dalam yogurt atau bijirin untuk memberi otak anda rangsangan.


 
7.  Kupang
Ia mempunyai beberapa tahap tertinggi vitamin B12 yang membantu melindungi sel-sel otakyang penting.



8.  Coklat gelap
Bukan keseluruhan bar coklat -hanya beberapa auns koko boleh membantu anda  meningkatkan aliran darah ke otak. Cuba dengan dapat coklat yang asli




 

9. Yogurt Greek
Ia sarat dengan kalsium, dan apabila kekurangan kalsium boleh membawa kepada kebimbangan, cepat marah, dan memperlahan fungsi otak pemikiran.
 


10. Asparagus
Kajian menunjukkan bahawa hampir separuh daripada orang-orang yang kemurungan mempunyai tahap folat yang rendah. Asparagus penuh dengan nutrien folat.
 11. Pudina
Bau pudina itu telah dikaitkan dengan peningkatan dalam sifat kewaspadaan dan dapat merangsang ingatan.
 

12. Oren

Badan anda tidak boleh membuat vitamin C dan satu pasukan penyelidik di Oregon baru-baru ini mendapati bahawa retina sel- (dimana sel yang sama terdapat di dalam otak) akan kekeringan akibat kekurangan vitamin C

 13. Beri
Flavonoid di dalam buah beri boleh mengurangkan risiko  penyakit Parkinson kerana kuasa anti-radang.
Sumber : http://www.menshealth.com



No comments:

Post a Comment