Wednesday 12 February 2014

Ovulasi dan Kesuburan: Fakta untuk hamil




Fahami Kitaran Bulanan Anda

Mengetahui kitaran haid anda akan meningkatkan peluang untuk anda hamil. Fasa pertama bermula dengan hari pertama haid anda atau aliran darah. Badan anda mengeluarkan hormon yang merangsang telur berkembang di dalam folikel di dalam ovari. Antara hari 2 dan 14, hormon yang juga membantu menebalkan lapisan rahim bagi bersedia untuk implantasi telur disenyawakan. Ini dipanggil peringkat folikel.


Mengesan Hari Paling Subur

Secara amnya, peluang yang paling tinggi untuk hamil ialah apabila hubungan berlaku 1-2 hari sebelum ovulasi. Jika anda mempunyai kitaran 28 hari biasa, mengira kembali 14 hari dari apabila anda menjangkakan tempoh seterusnya untuk bermula. Merancang untuk mengadakan hubungan seks setiap hari lain di seluruh masa itu - berkata, hari 12 dan 14. Perlu diingat bahawa melakukan hubungan seks setiap hari boleh mengurangkan jumlah sperma lelaki. Kitaran anda mungkin lebih lama atau lebih pendek, jadi menggunakan kalkulator ovulasi dalam talian boleh membantu mengenal pasti hari yang berkemungkin.

Cara Tingkatkan Ovulasi  
Jika anda mahu meningkatkan peluang untuk anda hamil, anda mungkin mahu makan makanan yang kaya dengan asid folik, membeli makanan yang lebih organik dan produk hijau, mengelakkan plastik tertentu (termasuk bungkus plastik), mengekalkan berat badan yang sihat melalui diet dan senaman, dan mengelakkan alkohol dan kafein.


Berat Badan Mempengaruhi Kesuburan

Satu kajian terhadap wanita mendapati bahawa mereka yang indeks jisim badan (BMI) adalah melebihi normal mengambil 2 kali lebih lama untuk hamil berbanding mereka yang mempunyai BMI normal. Dengan menurunkan berat badan bagi mereka yang mempunyai berat badan berlebihan atau obes boleh meningkatkan kesuburan dan  kehamilan. Menurut Persatuan Amerika untuk Perubatan Reproduktif, penurunan berat badan sebanyak 5% -10% boleh
meningkatkan ovulasi dan kadar kehamilan secara mendadak. Obesiti juga merupakan punca kemandulan dan tahap testosteron yang rendah pada lelaki. Terlalu kurus juga boleh mengubah hormon organ-organ pembiakan dan menjadi punca kemandulan.


Bagaimana Lelaki Boleh Tingkatkan Kesuburan

Menangani tekanan, mengelakkan alkohol dan tembakau, mengekalkan berat badan yang betul, dan makan diet yang tinggi dalam zink (didapati dalam daging, bijirin penuh, makanan laut, dan telur), selenium (daging, makanan laut, cendawan, bijirin, dan kacang Brazil) dan vitamin E boleh membantu meningkatkan kesuburan lelaki. Jadi boleh memastikan buah zakar sejuk - mandi tidak lama panas, tab panas, atau sauna, yang boleh mengurangkan bilangan sperma.
Sumber : http://www.webmd.com




Set Subur Shaklee

No comments:

Post a Comment